Hefbomen voor duurzame bedrijfsvoering
Samenvatting – In een tijd van disruptieve veranderingen is het voor kleine en middelgrote ondernemingen (kmo's) cruciaal om toekomstbestendig te zijn. Toekomstbestendigheid berust op drie belangrijke kenmerken en drie drijfveren. Die kenmerken bieden een definitie van wat toekomstbestendigheid inhoudt, terwijl de drijfveren aangeven hoe dit kan worden bereikt. Ze fungeren beide als hefbomen waarmee kmo's de uitdagingen van snelle veranderingen kunnen aanpakken.
Drie kenmerken
In die volatiele omgeving is verandering een constante. Innovatie is cruciaal om problemen op te lossen en tegemoet te komen aan de behoeften van consumenten en overheidsinstanties, die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. Kmo's staan voor drie belangrijke uitdagingen: duurzame groei realiseren, een positieve sociale en milieubewuste impact creëren, en veerkrachtig en flexibel blijven.
Duurzame groei houdt in dat een kmo gedurende minimaal drie opeenvolgende jaren financiële stabiliteit laat zien. De mate van innovatie komt ook in aanmerking om duurzame groei te meten. In hoeverre is een kmo in staat om haar klanten unieke producten en diensten aan te bieden, revolutionaire marketingprogramma's te ontwikkelen en de nieuwste technologieën binnen haar sector toe te passen? Innovatieve bedrijfsmodellen, producten en diensten dragen bij aan duurzame financiële kracht.
Kmo's streven ook naar een positieve maatschappelijke impact naast goede financiële resultaten. Om die impact op het milieu en de maatschappij te meten, ontwikkelen ze specifieke indicatoren op basis van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's), de betrokkenheid van diverse belanghebbenden en de integratie van sociale en milieuoverwegingen.
Wendbaarheid is essentieel voor een kmo om zich aan te passen aan mogelijke tegenslagen. Ze gebruikt hiervoor financiële reserves, niet-financiële middelen en een positieve mindset. Reageert een kmo snel op veranderende klantvragen? Speelt ze in op de lancering van nieuwe producten en diensten? Vindt ze haar eigen producten, diensten en processen opnieuw uit om een betere positie op de markt te veroveren? Dan is ze wendbaar.
Drijfveren voor Toekomstbestendigheid.
Volgens een onderzoek van het World Economic Forum (WEF) in 2021 zijn er drie drijfveren voor toekomstbestendigheid: oriëntatie, flexibiliteit van het businessmodel en professionele netwerken.
Oriëntatie verwijst naar de cultuur of stijl van de onderneming. Het gaat om de manier waarop een kmo beslissingen neemt en behandelt. Het niveau van autonomie van medewerkers, de mate waarin een kmo zich competitief opstelt, risico's neemt, proactief nieuwe kansen zoekt en experimenteert met nieuwe ideeën, zijn allemaal aspecten van oriëntatie.
De flexibiliteit van het businessmodel realiseert een kmo op verschillende manieren. Dit omvat de aanpassing van strategieën op basis van nieuwe informatie, het hergebruik van bestaande middelen voor andere doeleinden dan oorspronkelijk bedoeld, en het herzien van de waardeketen om bijvoorbeeld de productie te versnellen.
Professionele netwerken spelen ook een cruciale rol. Dit zijn formele en informele relaties waarbij leden elkaars inspanningen ondersteunen om de effectiviteit van hun activiteiten te vergroten. Het is van belang dat die netwerken divers en waardevol zijn, omdat ze verschillende perspectieven bieden en gemakkelijk toegang geven tot nieuwe informatie en ondersteuning.
Besluit
Toekomstbestendigheid ontrafelen in drie kernkenmerken en drie drijfveren biedt aanzienlijke voordelen. Kmo's identificeren zo hefbomen die hen helpen om hun kansen op duurzaam succes te vergroten en een positieve impact op de toekomst te hebben.
Referentie
Future Readiness of SMEs: Mobilizing the SME Sector to Drive Widespread Sustainability and Prosperity. White paper november, 2021. WEF in collaboration with the University of Cambridge, the National University of Singapore and Entrepreneur 's Organization.