Alex Osterwalder ontwikkelde het Business Model Canvas, een instrument dat je helpt beschrijven hoe jouw bedrijf waarde creëert voor de klant, die waarde levert en valoriseert. Deze drie aspecten zijn onderverdeeld in 9 vakken, die we samen met jou doorlopen.
Business Model Canvas in een notedop
Centraal staat jouw aanbod naar de klant. Het Canvas bouwt zich rond je aanbod op in twee helften. De rechterhelft staat voor de waarde die jouw aanbod betekent voor de klant en hoe je daarmee geld kan verdienen. De linkerhelft staat voor de efficiëntie van jouw bedrijf. Hier geef je antwoord op drie vragen:
- Hoe kan je dat aanbod waarmaken?
- Wat heb je daarvoor nodig?
- En hoeveel kost dat?
Wanneer gebruiken we het Canvas ?
Het Business Model Canvas is een handige tool, die we in diverse situaties aanwenden, namelijk bij:
- de ontwikkeling van een nieuwe business
- de ontwikkeling van een nieuw product/dienst binnen een bestaand business model
- een strategische heroriëntatie
- de hernieuwing van een oud business model
- bij het managen van teams en medewerkers
Onze aanpak
Tijdens onze sessies business modelling doorlopen we de drie aspecten van waarde creëren, leveren en valoriseren en zoomen we in op de 9 vakken van het canvas.
We vertrekken altijd vanuit de value proposition met de vraag: wat maakt jouw aanbod aantrekkelijk voor de klant? Samen met jou stellen we een value map op: een duidelijk klantenprofiel en de pains en de gains van jouw aanbod voor de klant tijdens, voor en na het gebruik van je product/dienst. In een volgende stap zoeken we naar de fit tussen je klantenprofiel en je valuemap en kijken we of er business in zit en hoe je bedrijf dit kan realiseren.
Om een bestaand business model te transformeren/innoveren, wisselen we twee bewegingen af: uitzoomen op de trends, de markt, de industrie en de macro-economie en van daaruit weer inzoomen op het business model canvas.
Meetbaar resultaat
Onderzoek door Flanders DC toont op een ladder van 1 tot 4, waarbij de score 3 'goed' is, welke resultaten je met deze oefening kan verwezenlijken:
- betere gesprekken over je strategie: 3,52
- een gemeenschappelijke taal creëren: 3,5
- betere ideeën op tafel krijgen, een betere kwaliteit van brainstorming: 3,42
- beter teamwerk: 3,19
- gestructureerde, concrete acties implementeren: 3,16
- betere samenwerking over de disciplines heen: 3,01
- betere samenwerking over geografische grenzen heen: 2,49
Bron: Flanders DC
Wij gebruiken een specifiek canvas voor de creatieve sector.