Wij kijken anders naar organisaties.
Het zijn systemen die zich rond mensen organiseren. We zetten gelijktijdig in op de harde én de zachte kant, de structuur en de mens. Met de blik gericht op de klant, de externe omgeving, de markt, introduceren wij snelheid, wendbaarheid en flexibiliteit, en natuurlijk ... meer winstgevendheid !
Innovatieve arbeidsorganisatie herdenkt de relatie tussen mens en arbeid en streeft naar synergie tussen beiden. Door de harde én de zachte kant van de onderneming te verbeteren en op elkaar af te stemmen zorgen we ervoor dat zowel mens als onderneming beter functioneren.
Wat houdt innovatieve arbeidsorganisatie in?
Het doel van Innovatieve Arbeidsorganisatie (IAO) is snel en flexibel reageren op de snel veranderende vraag van de klant en zorgen voor kwaliteitsvolle jobs, met zo weinig mogelijk stress en zoveel mogelijk leermogelijkheden.
Om dit te bereiken volg je een aantal principes.
Je beschouwt processen als de transformatie van de vraag van de klant in een product of dienst. Je groepeert gelijksoortige 'vragen van de klant' of producten en diensten; je organiseert de onderneming stroomsgewijs door de processen van input-throughput-output met feedbackmechanismen te koppelen aan de vraag van de klant. De hiërarchie in de onderneming hou je zo klein mogelijk en de regelcapaciteit duw je zoveel mogelijk naar het niveau van het primaire proces. Je creëert autonome teams, die zich snel aanpassen aan veranderende omstandigheden, continu verbeteren en meedenken met de business.
Bij de inrichting van de processen hou je ook rekening met de principes van het LEAN-management, van de Quick Response Manufacturing en/of van andere kwaliteitssystemen indien van toepassing.
De meerwaarde van IAO
Je boekt belangrijke meerwaarde op de drie niveaus van de onderneming.
Op het niveau van de onderneming kan je door de feedbackmechanismen heel snel inspelen op veranderingen in de vraag van de klant. Je herstelt de samenhang tussen de taken en het inzicht in de eigen bijdrage aan de doelstellingen van de onderneming. De stroomsgewijze organisatie bevordert het proces van continue verbetering en innovatie.
Op het niveau van de teams verhoog je de kwaliteit van de prestaties, de inzetbaarheid en de complementariteit van de teamleden, de autonomie, de samenwerking en de flexibiliteit. Je kan de kennis, competenties en talenten van de teamleden beter benutten.
Op het niveau van het individu slaag je erin zijn job aantrekkelijker en leerrijker te maken. Hij ervaart minder stress omdat hij meer mogelijkheden heeft om zijn taken zelf te regelen. Door zijn samenhangend takenpakket heeft hij inzicht in zijn bijdrage tot het groter geheel en ervaart hij meer voldoening in zijn werk. Hij is meer gemotiveerd, meer betrokken en presteert dus ook beter.
Onze aanpak
Wij wenden de principes van IAO aan om interne processen te optimaliseren, sneller, flexibeler en wendbaarder te maken. Wij richten teams in om een antwoord te bieden aan arbeidsschaarste en om meer kwaliteit en autonomie tot stand te brengen in productieomgevingen, maar ook in dienstverlening en retail. Wij passen de principes ook toe om talentmanagement en werkbaar werk in te voeren.
Soms krijgen we de vraag om specifiek IAO in te voeren. Dan ziet zo'n traject er als volgt uit:
- Analyse van de situatie zoals ze is: de externe omgeving en de interne organisatie. Deze interne analyse geldt als nulmeting.
- Diagnose aan de hand van de verzamelde informatie
- Vastleggen van de eisen voor het herontwerp
- Herontwerp
- Veranderingstraject
Om de voortgang van het veranderingstraject te kunnen opvolgen worden voortgangsmetingen en tussentijdse rapporteringen uitgevoerd.
We stellen toch altijd weer vast dat bij de toepassing van de principes van IAO de medewerkerstevredenheid stijgt in gelijke tred met de tevredenheid van de klant, de ondernemer en hoe raar ook, van de leveranciers. Daarnaast is er ook altijd een stijging van de rendabiliteit van de onderneming.