Mensen maken het verschil. Ondernemers zijn zich hoe langer hoe meer bewust dat de kennis, kunde en vaardigheden, de attitude van hun medewerkers cruciaal zijn voor hun business. Het gaat zelfs over een asset: het menselijk kapitaal van je organisatie.
Strategisch HRM is de ideale manier om mensen en business op een coherente en succesvolle manier samen te brengen.
Samenhang van de business
Een business bestaat uit verschillende managementbouwstenen: de structuur en cultuur, de mensen en de middelen, de resultaten en de ketens.
In een succesvolle onderneming zijn deze managementbouwstenen onderling met elkaar verbonden en interageren ze met elkaar.
Vanuit het besturingsperspectief moet je een bepaalde volgorde in de ordening van de bouwstenen volgen:
Besturingsaspect | Managementbouwsteen | Oriëntatie |
1. De goede dingen doen | Resultaten | Effectiviteit |
2. De dingen goed doen | Mensen en middelen | Efficiëntie |
3. De dingen beter doen | Structuur en cultuur | Lerend vermogen |
4. De dingen laten doen | Ketens | Outsourcing |
Wat je in één domein onderneemt, heeft alweer gevolgen voor een ander domein.
Bijvoorbeeld: Als ondernemer heb je beslist om een nieuw product te vermarkten. Wil je succes boeken, dan zal je moeten voorzien in de nodige middelen: opleiding van je medewerkers, eventueel zelfs een nieuwe salespersoon aantrekken, een degelijk marketingplan opzetten, enz. Of je beslist salesteams op te zetten, maar je blijft je salesmensen belonen op basis van een commissie op hun individueel gerealiseerde omzet. Deze manier van belonen zal de samenwerking onder je teamleden tegenwerken.
Gevolgen voor strategische HR-partner
Als strategische HR-partner moet je managementcompetenties hebben. Met andere woorden, je moet business wise denken en handelen. Je bent verplicht om de business te analyseren in functie van de organisatiestrategie en op 3 niveaus: de organisatie, de teams, het individu.
Je moet nadenken hoe de verschillende aspecten van de onderneming elkaar beïnvloeden. De HR-praktijken die je bedenkt mogen niet strijdig zijn met elkaar. HR-praktijken ondersteunen de business, versterken elkaar en je bedt ze zoveel mogelijk in de buinessprocessen. Dit wil zeggen, je maakt mensen zoveel mogelijk autonoom en zelfredzaam.