• over oxalis
  • links
  • oxalisportaal
  • contact
  • NL
  • FR
 
Oxalis Consult

Advies Contacteer ons!
+32 (0)9/227 31 18
 

 
  • Home
  • Advies op maat
  • Opleiding
  • Coaching
  • Kalender
  • Artikels
  • Tools
 
Home » Artikels

Sociale innovatie (7): de meerwaarde van de moderne socio-techniek.

© Isabelle Stubbe - Oxalis - 24/10/2011
groeien

De moderne socio-techniek richt zich in eerste instantie op het herontwerp van bedrijfsprocessen. Haar principes kunnen een belangrijke troef zijn bij het effectief en efficiënt maken van organisaties.

 

De moderne socio-techniek situeert zich binnen de cluster “Organisatiestructuur, bestuursstructuur en organisatiebeleid”. Het is duidelijk dat de manier waarop bedrijfsprocessen worden georganiseerd, de arbeidsdeling, de lokale regelmogelijkheden, de inrichting van teams een indirecte invloed uitoefenen op de bedrijfscultuur en de interne arbeidsverhoudingen.

In onze kritische reflectie over de moderne socio-techniek onderschrijven wij de bevindingen van het onderzoek van Bamps en Berckmans, die de nadruk leggen op de cohesie tussen de verschillende clusters van sociale innovatie. De manier waarop de moderne socio-techniek de bedrijfscultuur en de medewerker benadert volstaat niet om een coherente en consistente bedrijfsorganisatie tot stand te brengen. Integendeel ! Het EFQM-model , het Europees model voor kwalitatief management, benoemt  vijf organisationele domeinen: leiderschap, beleid, middelen, processen en mensen. Deze organisationele domeinen hebben een impact op vier resultaatsgebieden: de klanten, de medewerkers, de financiën en de omgeving. Effectieve organisaties stemmen de domeinen op elkaar af om optimale resultaten te bereiken in de vier resultaatsgebieden. 

Wanneer men maatregelen treft in één domein, dan heeft dat vanzelfsprekend impact op de andere domeinen van de organisatie en op het financieel resultaat van de organisatie, op de klantentevredenheid en de medewerkerstevredenheid. Vanuit besturingsperspectief is er een ordening in de bouwstenen aan te brengen. De bedrijfskundige Michael Porter komt tot de volgende ordening:

Besturingsaspect

managementbouwsteen

oriëntatie

De goede dingen doen

resultaten

effectiviteit

De dingen goed doen

Mensen en middelen

efficiëntie

De dingen beter doen

Structuur en cultuur

Lerend vermogen

De dingen laten doen

ketens

outsourcing

De moderne socio-techniek werkt duidelijk op slechts één domein, dat van de structuur, de bedrijfsprocessen en systemen, en is gericht op het lerend vermogen van de organisatie en de medewerker.

De moderne socio-techniek is een innovatieve manier om arbeid in te richten. Volgens de principes van de moderne socio-techniek bekijkt men de organisatie van buiten naar binnen, d.w.z. vanuit de externe klantenvraag naar de interne organisatie. Klantenvraag en arbeidsorganisatie moeten zo efficiënt mogelijk  op elkaar afgestemd worden. De moderne socio-techniek wil de onderneming flexibeler inrichten door soepel in te spelen op de vraag van de klant  om  zo de tevredenheid van de klant te verhogen en de financiële resultaten te verbeteren.

Daarnaast werkt de moderne socio-techniek ook aan kwaliteitsvolle jobs met lokale regelmogelijkheden. Deze twee aspecten zijn belangrijk voor de motivatie , maar ook voor de werkgoesting en het langer aan het werk houden van de medewerkers. De moderne sociotechniek wil zo inspelen op de noden van de kenniswerker en zijn tevredenheid verhogen. Door de medewerker langer aan het werk te willen houden, betracht de moderne sociotechniek een antwoord te geven op de socio-economische en demografische uitdagingen van onze tijd.

Een andere bouwsteen van de moderne socio-techniek is het team. Binnen de teams is er ruimte voor de flexibele inzetbaarheid van de medewerkers. Talenten kunnen gemakkelijker aangesproken en ingezet worden. Medewerkers komen aan hun trekken in hun nood aan socialisatie, bekwaamheid en betrokkenheid. In teams kan het leren ook verder aangemoedigd en ontplooid worden. Het leerproces bevorderen en aanmoedigen stimuleert ook het continu verbeteren en vernieuwen van de output en/of de bedrijfsprocessen. Medewerkers denken mee, zijn creatiever en meer innoverend.

De organisatieprincipes van de moderne socio-techniek betekenen zonder twijfel een meerwaarde voor de organisatie in de nieuwe en veranderde context van onze bedrijven en organisaties. De moderne socio-techniek speelt een rol in het motiveren en het behouden van medewerkers,  de flexibilisering van de organisatie en het inrichten van een lerende omgeving conform de noden van onze kenniseconomie.

Ook voor de nieuwe werker  van de kenniseconomie kan de moderne sociotechniek een meerwaarde betekenen door te focussen op zinvolle jobs, meer autonomie en eigenaarschap, meer leermogelijkheden, meer inzicht in de eigen bijdrage aan het finaal resultaat van het bedrijf.

Zoals reeds gezegd, moeten beleid, leiderschap (en cultuur), mensen en middelen mee afgestemd worden op de processen en systemen. De Vlaamse Overheid zou hierin een duidelijker standpunt moeten innemen en een betere communicatie naar de bedrijven en organisaties voeren. De moderne socio-techniek op zichzelf is niet zaligmakend en is bovendien tijds- en contextgebonden. 

 

Tags: Innovative work organisation, Oxalis, Social innovation, Organisation, arbeidsorganisatie, innovatieve arbeidsorganisatie, kwaliteitsvolle job, moderne socio-techniek, organisatie, strategie

Auteur - Isabelle Stubbe

Isabelle Stubbe
  • tw
  • cv

Isabelle Stubbe heeft ruime managementervaring en ervaring als preventieadviseur in de familiale KMO. Geeft les aan de ErasmusHogeschool Brussel, in de bacheloropleiding 'Idea & Innovationmanagement'. Ze adviseert en begeleidt organisaties in hun ontwikkeling. Binnen het mandaat opleidingscentrum Syntra Vlaanderen organiseert en geeft Isabelle trainingen voor bedrijfsleiders, leidinggevenden en HR-verantwoordelijken. Daarnaast schrijft ze artikels over Strategisch HRM en bedrijfsoverdracht. Master in Romaanse Filologie, aggregaat HSO en postgraduaat HRM, Recruitment en Search & Selection. Gecertificeerd senior consultant in innovatieve arbeidsorganisatie en erkend consultant bedrijfsoverdracht. Gecertificeerd N.G.M.-practicus. Gecertificeerd consultant Vip2A (inventaris van de persoonlijkheden).

bekijk profiel

  • Vragen? Stuur uw feedback
 
  • Alle Artikelen
  • Evidence Based Practice
  • Innovation & digitalisation
  • Alleen Oxalis-Artikelen
  • Scientific research
  • Strategy & management
  • Strategic HRM
  • Competence & talent management
  • Social innovation
  • Neuromanagement
  • Organisation
  • Innovative work organisation
  • Biosystemics
  • Business transfer, merger & acquisition
  • Social legal

Gerelateerde artikels

  • Werkbaar werk: enkele bedenkingen bij gepubliceerde artikels over het...
  • Sociale innovatie (5): overheidsprogramma's.
  • Telewerken en sociale innovatie: een geslaagde praktijkcase.

Gerelateerde inhoud

  • Innovation Pick-up: Agile Organizations
  • Innovation Pick-up: Agile Organizations (2/2)
  • Innovation Pick-up: Agile Organizations
"Een boost in mijn carrière"

Dag Isabelle,

Ik kom nog even terug op onze loopbaangesprekken, die me veel energie en voldoening hebben gegeven. Ik had beloofd je mee op de hoogte te houden van het verdere verloop. Bij deze dan ook de functie die me werd aangeboden. Groetjes, A. (2018)

Waarom Oxalis Consult?
Follow us
  • li
  • tw
  • rss
 
  • kmo-portefeuille - erkend dienstverlener
© 2021 - Oxalis Consult -
  • algemene verkoopsvoorwaarden
  • cookiebeleid
  • Privacycharter
  • Disclaimer
  • zoeken
  • rss