Nieuwsbrief |    Oxalis - Derde kwartaal 2012

Hoe sterk of wankel staat uw bedrijf op de arbeidsmarkt ?

Bedrijven moeten de crisis aanpakken als een opportuniteit om nu al orde op zaken te zetten en werk te maken van lange termijn denken en kwaliteitszorg. Na de crisis moeten bedrijven immers klaar staan om snel met de golf mee te surfen en niet kopje onder te gaan!

 

Helft Belgische bedrijven geen aandacht voor problemen op arbeidsmarkt

Volgens een studie van Federgon* heeft haast de helft van de Belgische ondernemingen geen aandacht voor de problemen op de arbeidsmarkt en hoopt stilletjes dat de ideale kandidaten wel vanzelf zullen opdagen.

Nadenken over een personeelsstrategie of over innoverend HR-beleid is zeldzaam. Meer dan de helft van de 1000 ondervraagde ondernemingen blijkt niet eens een HR-verantwoordelijke te hebben.

Toch verschijnt een hoopgevende trend waarbij bedrijven steeds meer in termen van competenties denken en bij een aantal werkgevers is het HR-beleid zelfs in volle ontwikkeling.

* Instroom- en retentiebeleid van bedrijven. Wachten tot de witte raaf aan de deur klopt? - Studie uitgevoerd door Idea Consult in opdracht van Federgon, maart 2012

Waarom 'kopers' en 'verkopers' elkaar moeilijk vinden op de arbeidsmarkt

Werkgevers en werknemers vinden zich hoe langer hoe minder op de arbeidsmarkt. De 'search and matching'-theorie van de Nobelprijswinnaars voor Economie toont aan waarom.

Op de arbeidsmarkt zijn er 'verkopers' en 'kopers'. Deze hebben het moeilijk om elkaar te vinden. Zelfs wanneer ze elkaar gevonden hebben, is het mogelijk dat er geen match ontstaat met de eisen van iedere partij.

Een 'koper' kan de prijs van de 'verkoper' te hoog vinden of een 'verkoper' kan het bod van de 'koper' te laag vinden. Dan vindt de transactie niet plaats en moeten beide partijen hun zoektocht voortzetten.

Met andere woorden, het proces om de ideale match te vinden is niet zonder fricties. Op de arbeidsmarkt is zoeken en vinden een essentieel kenmerk. De transactie kenmerkt zich door een gelijkwaardige match door 'kopers' en 'verkopers'. Een gebrek aan inzicht in dit mechanisme helpt bedrijven zeker niet vooruit.

Bedrijven kunnen de frictie verminderen en de kans op een geslaagde match vergroten door een goed competentiebeleid en een professioneel wervings- en selectiebeleid uit te werken .

Voor werkzoekenden helpt een degelijk onderbouwde loopbaanbegeleiding om op een trefzekere en meer succesvolle manier de arbeidsmarkt te betreden.

Korte termijn denken nekt strategisch personeelsbeleid

Naast het onderschatten van de problemen op de arbeidsmarkt speelt ook het kortetermijndenken van veel bedrijven een negatieve rol op hun bedrijfsvoering én hun personeelsbeleid.

Bedrijven richten zich voornamelijk op het snel maken van omzet en winst. Maar weinig bedrijven besteden ook voldoende aandacht aan waardecreatie en investeerbaarheid.

Waarde heeft echter een kwantitatief én een kwalitatief aspect. Voor de bedrijfsontwikkeling op de lange termijn is het goed om ook naar de kwaliteit te kijken. Hoe goed is de service aan de klant? Hoe tevreden en trouw zijn de klanten? Is het personeel tevreden en is er weinig verloop en verzuim? Zijn de medewerkers deskundig en goed opgeleid?

Bedrijven die investeren in essentiële HR-praktijken als een goed onthaal, opleiding en ontwikkeling, staan sterker op hun benen. Deze zijn gewoon meer waard en trekken gemakkelijker investeerders, overnemers, partners en niet in het minst personeel aan.

Blijf niet bij de pakken zitten !

Maak kennis met onze nieuwste producten en diensten in het domein van HRM.

Bezoek ons op onze stand nr 462 op 7 en 8 november aanstaande, van 13u00 tot 20u00.

Registreer u gratis op de grote HR Xpo beurs in Kortrijk.

Contacteer ons voor een afspraak op de beurs.

 

Bredere visie over arbeidsmobiliteit noodzakelijk

Om een verdere economische groei te realiseren, moeten bedrijven, sectoren en economieën een brede visie over arbeidsmobiliteit hanteren. Die benadering moet verder gaan dan de traditionele...

lees meer

Belgen informeren zich grondig over werkgever

93 procent van alle Belgen gaat op zoek naar informatie over de bedrijfscultuur alvorens te solliciteren. De manieren waarop ze op zoek gaan naar de informatie zijn wel uiteenlopend.

lees meer

Werving en selectie (1): welke informatiebronnen heeft u nodig ?

Via de pers en onderzoek is duidelijk dat bedrijven en selectiekantoren het moeilijk hebben om de juiste match tussen de persoon en de functie enerzijds en de persoon en de organisatie anderzijds...

lees meer

Werving en selectie (2): hoe maakt u de juiste match ?

Aan de hand van de informatiebronnen worden een aantal competenties bepaald, die moeten toelaten de individuele kenmerken van de sollicitant voor de toekomstige functieprestaties in te schatten....

lees meer

Werving en selectie (8): "Beoordelingsfouten" van de beoordelaar !

Beoordelen is moeilijk en niet vrijblijvend voor de (potentiële) medewerker. Honderd procent goed beoordelen is niet mogelijk.

Een goede training van beoordelaars dringt zich op om de...

lees meer

Bedrijf moet ook goede indruk maken op afgewezen sollicitanten

Bedrijven moeten er bij wervingscampagnes voor zorgen dat de kandidaten een positieve indruk overhouden aan de organisatie. Dat geldt ook voor kandidaten die uiteindelijk niet worden weerhouden....

lees meer

Advies of consult? Contacteer ons!